I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 18 October 2011

KERJAYA SEBAGAI PEGUAM

Apabila bercakap tentang kerjaya sebagai peguam,adalah normal dalam kalangan masyarakat Melayu untuk memberikan label bakal ahli neraka kepada peguam.Hujah yang selalu digunakan adalah peguam membela orang yang bersalah. Ia bukan perkara baru, sudah lama kebodohan ini berlangsung dalam masyarakat Melayu.


Ini bukanlah kali pertama penulis menulis mengenai perkara ini. Sebelum ini penulis pernah menulis di sini: [Guaman, Kerjaya Yang Disalah Fahami]

Tujuan tulisan ini adalah untuk berkongsi kisah yang terjadi di zaman sahabat Rasulullah. Dalam kisah ini, terdapat pengajaran yang boleh kita ambil berkenaan dengan tugas seorang peguam.  Berikut adalah dua kisah yang penulis petik dari buku Administration of Islamic Law in Malaysia: Text and Material (Lexis Nexis).

“Di zaman Sayyidina Ali, seorang lelaki telah dibawa ke hadapannya. Beliau telah ditangkap oleh sekumpulan orang-orang di dalam sebuah bangunan dan di tangannya adalah pisau yang diliputi dengan darah. Dekat dengan dia adalah mayat seorang lelaki yang kelihatan telah ditikam dan dipenuhi dengan darah. Sayyidina Ali menyoal lelaki itu dan dia mengakui bahawa dia yang membunuh lelaki ini. Saiyyidina Ali menjatuhkan hukuman mati terhadap lelaki itu tetapi apabila hukuman itu hendak dijalankan, datang seorang lelaki lain ke depan dan berkata ‘Jangan membunuhnya. Sebenarnya saya yang membunuh orang ini’.
Apabila mendengarnya Saiyyidina Ali bertanya kepada lelaki pertama dan bertanya kepadanya apa yang membuat dia mengaku kepada jenayah itu. Lelaki itu berkata, ‘Saya tidak boleh mengatakan bahawa saya tidak membunuh lelaki itu kerana pasti saya tidak akan dipercayai. Saya berada di tempat kejadian dan di tangan saya pisau yang dipenuhi dengan darah. Jika saya menafikan tuduhan itu, saya pasti tidak akan dipercayai jadi saya memutuskan untuk meninggalkan perkara itu kepada Allah ‘. Sayyidina Ali bertanya kepada lelaki itu untuk mengaitkan apa yang berlaku. Beliau berkata, ‘Saya bekerja sebagai penjual daging dan sedang menyembelih lembu. Selepas itu, saya merasakan mahu membuang air dan keluar untuk menunaikan hajat. Saya kemudian melihat mayat seorang lelaki yang diliputi dengan darah. Saya terpegun dan berdiri dengan pisau berdarah di tangan saya. Apabila orang ramai datang, mereka menangkap saya dan menuduh saya membunuh lelaki itu, saya tidak dapat membawa sesiapa pun untuk menyokong saya jadi saya memutuskan untuk mengatakan saya membunuh lelaki itu, walaupun saya tidak berbuat demikian ‘.
Sayyidina Ali kemudiannya bertanya kepada lelaki kedua dan dia berkata dia telah membunuh seorang lelaki kerana tamak akan wang. Apabila dia mendengar orang datang, dia melarikan diri dan menyembunyikan dirinya. Dia melihat apa yang berlaku apabila orang ramai datang dan lelaki pertama telah ditangkap dan mengakui bahawa dia telah membunuh lelaki ini. Sayyidina Ali kemudian bertanya anaknya, Sayyidina Hassan, mengenai perkara itu, Sayyidina Hassan berkata kedua-dua perlu dibebaskan, yang pertama kerana jelas beliau tidak membunuh lelaki itu, dan kedua walaupun dia telah membunuh seorang lelaki beliau juga menjaga keselamatan hidup seorang lelaki. Beliau memetik Al-Quran yang bermaksud: dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya’(Surah Al-Maidah 5:32), Sayyidina Ali bersetuju dan dia membebaskan kedua-dua lelaki dan mengarahkan pampasan bagi kematian dibayar dari Bait al-Mal. “

No comments:

Post a Comment